Köp och leveransvillkor för Berno Möbler AB:s kunder på www.bernomobler.se
Allmäna köp och leveransvillkor
Det här är allmänna köp och leveransvillkor för Berno Möbler AB när du handlar på www.bernomobler.se.
För att handla hos oss måste du vara 18 år eller äldre.
Ångerrätten gäller inte för företagskunder, för företagskunder gäller andra villkor.
Vi levererar till landfasta destinationer. Vid eventuella båtavgifter och vidare leverans från båt kan det i så fall tillkomma extra kostnader. Vi levererar endast till adresser inom Sverige.
Tryckfel och färgåtergivning på bilder
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel och skrivfel på www.bernomobler.se.
Vid eventuella tryckfel och skrivfel hoppas vi att du som kund har förståelse för detta. Vid dessa fall kommer vi föra en dialog med dig som kund. I dessa fall innebär det att vi förbehåller oss rätten att till exempel ändra mått och prisuppgifter om de inte stämmer.
Vi på Berno Möbler kan aldrig garantera att färgåtergivningen på bilder kan återge verkligheten exakt. Dels för att färger påverkas av bildskärmsinställningar och kan skilja sig från skärm till skärm och då inte kan garantera att de blir korrekta.
Företagsinformation
Berno Möbler AB
Organisationsnummer: 556075-5364
Adress: Stockholmsvägen 24, 44732 Vårgårda
Telefonnummer: 0322-620103
Kundservice: kundtjanst@bernomobler.se
Fri frakt
Vi levererar endast till adresser inom Sverige. Fri frakt gäller på alla beställningar i Sverige.
Är varan skrymmande som t.ex. en soffa eller en säng kan den inte levereras till ombud. Då kommer beställningen att levereras med det mest lämpliga alternativet fram till din tomtgräns eller så nära transportören kommer.
Små paket som inte väger mer än 20 kg eller är längre än 120 cm t.ex. vikta mattor levereras i regel till ombud.
Sortiment
Utöver vårt sortiment på www.bernomobler.se har vi en fysisk butik på 1700 kvm. I vissa fall har vi varan i både den fysiska butiken och i webbshoppen.
Är det så att du är osäker på någon produkt som du vill känna och klämma på i vår fysiska butik är det bäst att höra av er till oss innan och kolla om den finns uppställd i butiken.
Vårt mål är alltid att ha prisvärda kvalitativa produkter.
Om ni undrar om vårt sortiment så kan ni hör av er till vår kundtjänst via kontaktformuläret på vår sida.
Produkter
Varor i lager
De produkter vi har i lager i butiken skickar vi så snabbt vi kan från oss.
Har vi inte varan i vårt egna lager skickas den direkt ifrån vår leverantör till er.
Varan kan sen ta olika lång tid att komma till dig beroende på vart du bor i landet. Men oftast tar hela din leveransprocess 4-8 arbetsdagar.
För er som har möjlighet är det klart bäst att hämta era produkter i vår fysiska butik på Stockholmsvägen 24 i Vårgårda.
Monteringsinformation
De flesta stoppmöbler kommer färdigmonterade som soffor, fåtöljer och sängar. Det enda du behöver göra som kund är oftast en lättare montering som att skruva på benen. De transporteras på det viset för att undvika så mycket transportskador som möjligt.
På planmöbler krävs det i regel en större montering på tex matstolar och soffbord. Kontakta vår kundtjänst via kontaktformuläret för att höra om den möbel du vill beställa kräver montering eller inte.
Tyg- och träprover
Om det skulle vara så att ni känner er osäkra på någon tyg färg, tygkvalité, träslag eller trä färg så kan ni kontakta oss. Skicka då ett mail vad det gäller för något så ska vi se om vi kan ordna ett prov på det ni behöver. Det kanske inte alltid är säkert att leverantören erbjuder oss prover men skicka era önskemål så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa er. Det tillkommer en liten avgift för postpaketet på provet i dessa fall.
Beställning
Betalningsalternativ
På webbshoppen går det att betala med dessa bankkort i samband med beställningen:
- VISA
- Mastercard
- AMEX
- Maestro
Du kan också betala via Klarna.
I vår fysiska butik kan du välja att betala med de vanligaste bankkorten, kontant, via bankgiro 894-9034 (inget OCR-nummer utan du anger ditt efternamn istället), söka avbetalning via Resurs Bank via mobilt bank-ID eller med Swish.
Orderbekräftelse
När du har gjort din beställning kommer ett orderbekräftelse automatiskt skickas ut till den mailadress du har angivit som en bekräftelse på att din order är slutförd och bindande köpeavtal har uppkommit mellan dig som kund och Berno Möbler AB.
Om det skulle vara så att du inte hittar din orderbekräftelse i din mailkorg efter du har lagt din order kan det hända att orderbekräftelsen har lagt sig i din skräppostmapp. På orderbekräftelsen kommer du få ett ordernummer som du använder om det är något du undrar över.
Om du inte har mottagit orderbekräftelse inom en timme efter din beställning vänligen kontakta vår kundtjänst via vårt kontaktformulär.
Problem
Om det skulle uppstå några problem när du försöker lägga en order eller med den ordern du har fått en orderbekräftelse på använder du dig av ordernumret som du får på din orderbekräftelse och kontaktar oss via kontaktformuläret på vår sida. I meddelandet anger du ordernummer, namn och telefonnummer.
Ändring av order och kvitto
Om det skulle vara så att du har önskemål om att göra en ändring på din lagda order kontaktar du oss snarast via e-post till kundtjanst@bernomobler.se.
Då ska vi försöka hjälpa dig med att göra de ändringar du har önskemål på. Men är det så att produkten du har beställt har börjat tillverkas, packats eller har påbörjat sin transport till oss så går det tyvärr inte att ändra en lagd beställning.
I dessa fall så använder du din orderbekräftelse som du har fått på mail och ditt ordernummer som kvitto.
Makulering
Vi tar endast emot makuleringar via e-post eller vårt kontaktformulär här på sidan. För att det ska räknas som en giltig makulering kräver vi att du kontaktar oss och anger följande uppgifter:
- Ordernummer
- Namn
- Telefonnummer
Skriv ett tydligt meddelande med vilka eller vilken produkt du vill makulera på din order.
Betalning
Klarna faktura
Vi på Berno Möbler har valt att jobba med Klarna som betalningslösning.
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor. Dessutom brukar vi alltid aktivera faktura först när ni kunder har mottagit er order.
- Få alltid hem varan innan du betalar
- Betalningstid - alltid 14 dagar
- Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
- Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distansavtalslagen.
- Ladda ner dina fakturor från klarna.se
- Möjlighet till delbetalning
Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post.
Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.
Här kan ni läsa mer om Klarnas villkor https://www.klarna.com/se/villkor/
Kortbetalning
Vid kortbetalning kan du betala med antingen VISA, Mastercard, AMEX och MAESTRO . När du använder kort som betalsätt kommer du behöva att ange namnet på kortläsaren, kortnummer på ditt kort, kortets giltighetstid och CVC nummer som är på baksidan utav ditt kort. Ingen avgift tillkommer vid betalning med kort.
Klarna Konto
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.
Vid ett köp om exempelvis 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.
Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.
Läs mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation
Här kan ni läsa mer om Klarnas villkor https://www.klarna.com/se/villkor/
Leverans
Fraktkostnad
Vi levererar endast till adresser inom Sverige. Fri frakt gäller på alla beställningar i Sverige.
Är varan skrymmande som t.ex. en soffa eller en säng kan den inte levereras till ombud. Då kommer beställningen att levereras med det mest lämpliga alternativet fram till din tomtgräns eller så nära transportören kommer. Om det skulle vissa sig att DHL har färre turer på din ort kan leveranstiden bli någon extra dag mot vad som angetts vid din beställning.
Små paket som inte väger mer än 20 kg eller är längre än 120 cm t.ex. vikta mattor levereras i regel till ombud.
Vi jobbar med 3 olika fraktalternativ:
Hämta din vara själv i vår butik i Vårgårda
Leverans till DHL service Point (ett ombud)
Hemleverans till din tomtgräns med DHL.
Om du har möjlighet som kund är avhämtning i vår fysiska butik i Vårgårda det klart bästa alternativet.
Leveranstid
Leveranstiden anges på respektive produkts sida, leveranstiden under varje produkt gäller om varan finns på lager hos vår leverantör. Skulle inte varan finnas på lager kan leveranstiden bli längre. Om leveranstiden blir längre än vad som avtalats uppdaterar vi er kunder så fort vi får reda på detta via mail.
Alla leveranstider är preliminära och avser tiden från det att vi mottagit och registrerat din order då bindande köpeavtal har uppkommit mellan dig som kund och Berno Möbler AB.
Orderprocess:
Dag 1: Du som kund lägger order på www.bernomobler.se.
Dag 1: Vi beställer varan hos vår leverantör eller ser över om vi har den i vårt egna lager.
Dag 2: Om varan finns på vårt egna lager packas den och skickas så fort vi har möjlighet.
Skulle varan inte finnas hos oss har vi nu fått en orderbekräftelse från vår leverantör som vi kontrollerar så att allting ser bra ut.
Dag 3: Din order behandlas på en terminal om den gått från vårt egna lager.
Vid beställning hos vår leverantör har nu din order hanterats och packats.
Dag 4-8: Om ordern skickats från oss kommer du nu få ut en avisering från DHL var du antingen kan hämta ditt paket eller bestämma en tid för mottagning.
Har din order däremot skickats från en utav våra leverantörer är det inte lika självklart att de har hunnit komma så långt dag 4. Men förhoppningsvis ser det ungefär likadant ut som ovanstående text.
Så här ser orderprocessen ungefär ut när du lägger en order hos oss men kan självklart variera från order till order.
Ibland beror det lite på hur mycket våra leverantörer har att göra, hur stor orderingång dem har. DHL kan ibland ha för lite bilar för att hämta upp en viss dag. Men i regel så ser det ut ungefär såhär.
Beställningsvaror har i normala fall leveranstid 6-8 veckor (beroende på produkt) från fabrik men leveranstiden varierar beroende på vad det är för möbel och varifrån den skickas.
De produkter vi har i lager i butiken skickar vi givetvis så snabbt vi kan från oss. Leveranstiden varierar beroende på var i landet du bor någonstans.
Om du beställer fler produkter men med olika leveranstider eller leverantörer skickas varorna med det mest lämpliga alternativet för oss.
Om det skulle visa sig att en produkt är slutsåld hos vår leverantör kan det hända att leveranstiden inte stämmer överens med det som står under produkten. Då meddelar vi alltid er kunder via mail så fort vi får reda på det och anger ny leveranstid på er order.
Leverans av produkter
När du mottager din order rekommenderar vi att alltid börja med att fota av emballaget om det skulle visa sig vara något skadat inuti oavsett om du ser att emballaget är skadat eller inte.
Det underlättar för oss när vi hanterar reklamationer.
Leveransen utav dina produkter kommer att ske på det fraktsätt som vi tycker är det mest lämpliga alternativet.
Antingen hämtar du produkterna själv i vår butik i Vårgårda, hämtar dem på DHL service Point, se ditt närmaste ombud här: https://www.dhlpaket.se/sv/privatkund/hamta-paket/hitta-dhl-ombud.html eller så får du hemleverans till din tomtgräns med DHL eller så nära transportören kan komma.
DHL:s leveranser sker i regel på vardagar mellan klockan 8:00-17:00, lokala avvikelser kan förekomma och vill du ha mer information vad som gäller för dig och din ort kan du kontakta DHL på 0771-345 345.
Vid större försändelser som inte är möjliga att skicka till ombud kontaktas du som kund via sms eller på telefon minst en dag före leverans. Om den tiden/dagen inte funkar som DHL föreslår för dig kan du byta tid i samråd med DHL.
De mindre beställningar levererar vi till ett DHL-ombud. När paketet har anlänt till din DHL Service Point aviseras du via SMS med aviserings information och paketet går att hämta på ert ombuds öppettider.
Att tänka på vid leverans
När du mottager din order rekommenderar vi att alltid börja med att fota av emballaget om det skulle visa sig vara något skadat inuti oavsett om du ser att emballaget är skadat eller inte.
Det underlättar för oss när vi hanterar reklamationer.
Det finns några saker som är viktiga att tänka på när du får din leverans utav DHL:
- Se till så att framkomligheten till din tomtgräns är fri, vid vintertid att det är snö skottat så det inte blir några problem för transporten och dess personal att komma fram. Det gör det också enklare för dig som kund att få det som ska levereras så nära din dörr som möjligt.
- Leveranspersonalen hjälper inte till med uppbärning eller inbärning utav din beställning hur gärna du än vill det, se till så att du har bärhjälp på plats vid leverans om du vill ha dina beställningar på plats inne i din bostad.
Visar det sig att vi har fått straffavgifter för just eran leverans kan det hända att vi behöver fakturera dig som kund då du som kund ansvarar för dessa punkter ovan.
Leveransförseningar
Om det skulle vara så att det blir leveransförseningar på din beställning och leveranstiden förändras mot vad du har fått i information tidigare från oss meddelar vi dig så fort som det bara är möjligt att göra det.
Våra leverantörer jobbar på olika sätt när det gäller förseningar. Men vi måste få reda på det från vår leverantör först och främst så vi vår tur kan meddela dig som kund så fort som möjligt.
Om det uppstår förseningar hos våra leverantörer och vi inte kan leverera er order i tid kommer vi kontakta er om detta via e-post.
Ändring av leveransadress, ej uthämtat paket och ej mottagen order
Om du vill ändra leveransadress ber vi dig att kontakta kundtjänst. Detta är för att det ska uppstå så lite problem för oss som möjligt med falska beställningar och bedrägerier.
Men är det så att produkten du har beställt har börjat tillverkats eller påbörjat sin transport till oss så går det tyvärr inte att ändra en leveransadress.
Hemleverans med DHL - Skulle du som kund missa avtalad tid, har angivit fel leveransadress eller vägrar ta emot din order så debiteras du den faktiska fraktkostnaden för din order, returfrakten/om leveransen och en administrativ avgift på 300 kr.
Hämtning av paket på DHL-ombud - Skulle du som kund inte hämta ut ditt paket eller har angivit felaktiga leveransuppgifter så debiteras du den faktiska fraktkostnaden för returen och en administrativ avgift på 300 kr.
Retur
Ångerrätt
Som konsument har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL). Det innebär att om du exempelvis köper en vara på postorder, via telefon eller internet, har du möjlighet rätt att ångra köpet inom 14 dagar från det att du mottagit produkten. Du behöver också skicka tillbaka varan till oss inom 14 dagar från den dagen du har mottagit varan och meddelat oss att du ångrat dig.
När du returnerar varan ska den vara väl förpackad så att den inte skadas och helst vara i dess original emballage. I samma skick som när du tog emot produkten. Om du har hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion har vi som säljare rätt till att göra ett värdeminskningsavdrag, vilket innebär att vi minskar återbetalningen till dig med det belopp som svarar mot värdeminskningsavdraget. Vid returer är det du som kund som står för returfraktens kostnad.
*Ångerrätten gäller inte för varor som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Ångerrätt gäller inte heller för varor där du har brutit förseglingen och inte lämpligen kan lämnas tillbaka på grund av hälso- och hygienskäl.
Om du vill ångra ditt köp kan du använda vårt kontaktformulär och använda ämne "Retur", eller höra av dig till oss så skickar vi ut en ångerblankett.
Så funkar returen
Som kund ansvarar du för att varan är så pass väl emballerad så att den inte kan skadas eller bli smutsig. Om det går uppskattar vi om ni kan returnera er order i original emballage. Returfrakten utav din beställning står du som kund för själv. Det spelar ingen roll vilket transportbolag du använder för att skicka tillbaka den till oss. Du kan också komma till vår fysiska butik i Vårgårda och lämna din retur.
TIPS! Var försiktig med original emballaget när du packar upp dina varor för det underlättar för dig om du av någon anledning skulle vilja returnera din beställning.
När du har postat din retur meddelar du oss så fort som möjligt, gärna med sändningsnummer hos ditt transportbolag, via mail till oss.
Glöm heller inte att gå in på Klarna appen och tryck i "Rapportera retur", när du gjort det pausas din faktura tills dess att vi har hanterat din retur.
Returer skickas till:
Berno Möbler AB
Stockholmsvägen 24
44732 Vårgårda
Telefonnummer: 0322-620103
Notera också att vi inte har någon möjlighet att hämta försändelser som skickas till ombud. Efter vi har hanterat din retur så får du tillbaka din köpesumma. Detta tar högst 30 dagar.
Reklamationer
Vi rekommenderar att du kontrollerar varan när du tagit emot den. Kontrollera att varan stämmer, att den inte är skadad.
Om det skulle vara så att det saknas något i din beställning tex en del till något, kontakta oss via kontaktformuläret så ska vi hjälpa er.
Om något skulle vara fel på er produkt ber vi er att snarast kontakta vår kundtjänst via kontaktformuläret som ni hittar under vår kontakt sida. När du anmäler en reklamation behöver vi få följande uppgifter från dig:
- Ordernummer på ditt köp.
- Utförliga bilder på hur emballaget såg ut när du mottog din order.
- En tillräckligt utförlig beskrivning för hur och när felet upptäcktes. En översiktsbild på produkten.
- Specifika bilder på felet eller skadan.
- Bild på leverantörens etikett.
- Bild på antingen ett tillverkningsnummer eller en produktstämpel som sitter någonstans på möbeln, oftast på undersidan av tex bordsskivor. Kan också sitta på baksidan av en del möbler. Detta gäller främst på planmöbler och är inte så vanligt på stoppmöbler.
Var noga med att ange dessa punkter ovan, då kommer reklamationsärendet gå både smidigare för oss och snabbare för dig. Anges inte punkterna ovan kan vi behöva be dig att komplettera reklamationen med dessa punkter för att kunna hantera reklamationen. Så snart vi mottagit din reklamation påbörjas reklamationsärendet.
Är det en godkänd reklamation står vi för retur/bytes frakten om du har fått varan hemlevererad med DHL.
Några punkter att tänka på innan du anmäler en reklamation:
- Vanligt slitage eller att du inte har tagit hand om din möbel på ett ordentligt sätt räknas inte som giltig reklamation tex som sprickor i massiva trämöbler pga. bristande inoljning eller säckiga soffdynor pga. för dålig uppiffning.
- Trä är ett levande material som kan ha skiftningar i både färg och struktur så det är helt normalt.
- Tyg och träprover kan skilja sig nyansmässigt jämfört med bilder, se vårt avsnitt ovan om "Tryckfel och färgåtergivning på bilder".
- Vi måste alltid få en chans till att rätta till felet som har uppstått på din vara innan det anses som en reklamation, annars anser vi att det är ett ångerköp.
Privatkonsumenter har tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.
Produkterna vi säljer är inte lämpade för att användas i en offentlig eller kommersiell miljö (söker ni möbler som är lämpade för dessa miljöer, hör av er till oss via kontaktformuläret).
Transportskador
Reklamationen för transportskador skall anmälas snarast via vårt kontaktformulär. Vi hävdar att är det en transporskada så ser man det direkt när man får sin leverans utav transportbolaget.
Upptäcker du att något verkar fel så är det extremt noggrant att du antingen noterar detta på fraktsedeln eller på minidatorn som chauffören oftast använder sig utav. Dessutom rekommenderar vi att du sparar allt emballage till din beställning för att eventuellt detta ska fotas och användas i ditt skadeärende.
TIPS! Oftast är det hörnen som är känsliga på de större paketen då de oftast skjuvas fram- och tillbaka på lastbilarna.
Om du upptäcker en transportskada på en beställning ni har fått hem ska du reklamera felet genast och kontakta vår kundtjänst via kontaktformuläret på vår sida. När du anmäler en transportskada ska du ange följande:
- Ordernummer på ditt köp.
- Utförliga bilder på hur emballaget såg ut när du mottog din order.
- En tillräckligt utförlig beskrivning för hur och när felet upptäcktes.
- En översiktsbild på produkten (på denna punkt kan det vara aktuellt med en bild även i emballage)
- Specifika bilder på felet eller skadan.
- Bild på leverantörens etikett.
- Bild på antingen ett tillverkningsnummer eller en produktstämpel som sitter någonstans på möbeln, oftast på undersidan av tex bordsskivor. Kan också sitta på baksidan av en del möbler. Detta gäller främst på planmöbler och är inte så vanligt på stoppmöbler.
- Bild på emballaget där transportskadan har uppkommit.
Var noga med att ange dessa punkter ovan, då kommer ditt skadeärende gå både smidigare för oss och snabbare för dig. Anges inte punkterna ovan kan vi behöva be dig att komplettera ditt ärende med dessa punkter för att kunna hantera reklamationen. Så snart vi mottagit din reklamation påbörjas reklamationsärendet.
Personuppgifter
I samband med köpet kan vi komma att samla in personuppgifter från dig. Vi åtar oss att hantera personuppgifter i enlighet vid var tid gällande lagstiftning. Personuppgifterna kan exempelvis komma att behandlas för att kunna fullgöra köpeavtalet med dig eller för marknadsföringsändamål. De närmare villkoren för personuppgiftsbehandlingen framgår av vår vid var tid gällande integritetspolicy som ni hittar på https://berno-ohmy.myshopify.com/pages/integritetspolicy.
Tvist
Tvist som gäller tolkning eller tillämpning av dessa bestämmelser skall parterna i första hand försöka lösa genom överenskommelse.
Parterna har möjlighet att hänskjuta tvist angående sitt avtalsförhållande till prövning i Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i den mån den är behörig. Oavsett prövning i ARN kan tvisten också prövas av allmän domstol.
Utöver ARN kan du som konsument även vända dig till EU:s gemensamma tvistlösning om du har klagomål, http://ec.europa.eu/odr.
På ”Hallå konsument”, www.hallakonsument.se, kan du få mer information om dina rättigheter och skyldigheter.