Beställning

Så fort din order har blivit lagd och gått igenom vårt system så kommer det skickas ut ett orderbekräftelse till den angivna e-post adressen. Detta är som en bekräftelse på din order. Om ni inte mottagit er orderbekräftelse inom en timme, titta i mailkorgens skräppostmapp eller kontakta oss för kontroll av era beställningsuppgifter.

Om du inte fått någon orderbekräftelse till den e-postadressen du angav vid beställning efter en timma efter att du lagt din order så får du kolla i din skräppostmapp, det kan hända att den har lagt sig där. Annars hör av dig till vår kundtjänst.

Då kontaktar du oss via e-post på kundtjanst@bernomobler.se och meddelar detta. Är det så att din order har hunnit packats eller bokats av oss eller vår leverantör tillkommer det en administrativ avgift på 300 kr.

Vi kan endast styra när ordern lämnar vårt eller leverantörens lager. Har ni önskemål när ordern tidigast ska lämna för leverans från vårt eller leverantörens lager kan vi göra vårt bästa för att lösa det. Vänligen kontakta vår kundtjänst vid sådant önskemål.

Makulering utav en order kan endast ske om den inte kommit för långt i packningen eller redan har skickats ifrån oss eller vår leverantör. Du har alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*.

Detta gäller från det datum du har mottagit din order. Makulering sker endast via e-post och det går inte makulera ordrar via telefon. Detta för att vi vill ha det dokumenterat.

På webshopen går det att betala med de vanligaste bankkorten i samband med beställningen eller på faktura via Klarna. I vår fysiska butik kan du välja att betala med de vanligaste bankkorten, kontant, via bankgiro, söka avbetalning genom Resurs Bank via mobilt bank-ID eller med Swish. 

När du genomfört din beställning kommer du få ett orderbekräftelse till den angivna e-postadressen. Detta gäller som kvitto och även det du anger om du undrar något över din order. Om det skulle vara så att du inte hittar ett orderbekräftelse i din mailkorg efter du har lagt din order i vår webshop så kan det hända att orderbekräftelsen har lagt sig i din skräppostmapp.

Leverans

Expeditionsavgiften är en avgift som vi baserar på de beställda varornas volym. Avgiften täcker kostnader för hantering av din order som till exempel framplockning, packning, bokning av frakt, lastning, leveranskontroll och kvitton. Expeditionsavgiften ser du alltid när du lägger en produkt i varukorgen.

Leveranstiden anges på respektive produkts sida. Leveranstiden gäller om varan finns på lager hos oss eller vår leverantör. Men ungefär 4-8 arbetsdagar brukar det ta vid normala fall om varan finns för omgående leverans. Skulle inte varan finnas på lager kan leveranstiden bli längre. Då meddelar vi alltid er kunder och uppdaterar er angående leveranstiden. 

Våra ordrar levereras i regel med DHL som fraktbolag. Vi jobbar med tre olika leveranssätt. 

• DHL Home Delivery - levereras fram till din tomtgräns eller portgräns.

• DHL Paket - levereras fram till din tomtgräns eller portgräns.

• DHL Service Point - Då levereras din order till närmaste DHL ombud.

När du mottager din order, börja alltid med att fota av emballaget om det skulle visa sig vara något skadat inuti. Det underlättar för oss när vi hanterar reklamationer.

• Se till så att framkomligheten till din tomtgräns är fri, vid vintertid att det är snö skottat så det inte blir några problem för transporten och dess personal att komma fram. Det gör det också enklare för dig som kund att få det som ska levereras så nära din dörr som möjligt.


• Leveranspersonalen hjälper inte till med uppbärning eller inbärning utav din beställning hur gärna du än vill det, se till så att du har bärhjälp på plats vid leverans om du vill ha dina beställningar på plats inne i din bostad.

Du kan hämta din order själv i vår fysiska butik. Om du har möjlighet som kund är avhämtning i vår fysiska butik i Vårgårda det klart smidigaste och det dessutom billigaste alternativet.

Så fort vi ser att er order har börjat röra på sig kommer du få ett mail eller sms med ett sändningsnummer från DHL. Det sändningsnumret används för att spåra din order och se hur långt den har kommit i leveransprocessen. 

Nej, de levererar endast till din tomtgräns eller portgräns. Det är alltid bra att ha bärhjälp på plats vid köp av större möbler. 

Ditt paket ligger alltid kvar i 14 dagar från det att du har fått din avisering på ombudet. Klarar du inte hämta ut ditt paket innan 14 dagar har gått, vänligen kontakta vår kundtjänst. 

Om det skulle vara så att det blir leveransförseningar på din beställning
och leveranstiden förändras mot vad du har fått i information tidigare från oss meddelar vi dig så fort som det bara är möjligt att göra det. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund när det gäller leveransförseningar då vi i de flesta fall inte kan påverka vare sig leverantörers förseningar eller att våra leverans samarbetspartners ställer till det för sig.

Hemleverans med DHL - Skulle du som kund missa avtalad tid, har angivit fel
leveransadress eller vägrar ta emot din order så debiteras du den faktiska fraktkostnaden för returen eller omleveransen och en administrativ avgift på 300 kr.

Hämtning av paket på DHL-ombud - Skulle du som kund inte hämta ut ditt paket eller har angivit felaktiga leveransuppgifter så debiteras du den faktiska fraktkostnaden för returen eller omleveransen och en administrativ avgift på 300 kr.

Nej, för tillfället levererar vi bara inom Sverige.

Betalning

Vi jobbar med Klarna checkout. Där kan du välja mellan kortbetalning, faktura, Klarna konto eller Swish. Klarnas villkor för de olika betalsätt har ni här: https://www.klarna.com/se/villkor/

Vi brukar alltid aktivera Klarnas faktura efter det att ni kunder har mottagit er order eller att vi har sett att er order har börjat röra på sig. Det tycker vi är mest rättvist mot er kunder. Vill ni ha den aktiverad innan kan ni höra av er till vår kundtjänst.

Om du behöver en kopia på din faktura från oss ber vi dig höra av dig till Klarna direkt så ordnar dem det åt dig. Då de inte lämnar ut era personliga fakturor till oss i efterhand.

Reklamation och retur

Då fyller du i vårt kontaktformuläret här på sidan och väljer reklamation som ämne. OBS! Att skicka med bilder på hur emballaget såg ut när du mottog din order är viktigt.

Om du vill returnera en order använder du vårt kontaktformulär här på sidan och väljer retur. Fyll i uppgifterna, så återkommer vi till dig och hjälper er. Returfrakten utav din beställning står du som kund för själv.

Returfrakten utav din beställning vid ångerköp står du som kund själv för. Det spelar ingen roll vilket transportbolag du använder för att skicka tillbaka din order till oss. Du kan också komma till vår fysiska butik och lämna din retur.

Återbetalningen ordnar vi så fort vi har mottagit er retur och godkänt den. Från den dagen som vi genomför er återbetalning kan det dröja ytterligare några bankdagar innan ni har er återbetalning. Detta sker inom 30 dagar från att vi har mottagit er retur.

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt svensk lagstiftning samt
distans- och hemförsäljningslagen. Det innebär att om du köper en vara på postorder, via telefon eller internet, har möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar från det att du mottagit produkten. Du behöver skicka tillbaka varan till oss inom 14 dagar från den dagen du har mottagit varan och meddelat oss att du ångrat dig. När du returnerar varan ska den vara i dess original emballage och i originalskick. Läs mer om ångerrätten i våra köpevillkor.

Produkter

De produkter vi har i lager i butiken skickar vi så snabbt vi kan från oss. Har vi inte varan i vårt egna laget skickas den direkt ifrån vår leverantör till er. Varan kan sen ta olika lång tid att komma till dig beroende på vart du bor i landet. Men oftast tar hela din leveransprocess 4-8 arbetsdagar.

Vi har försökt att ange om möblerna är monterade eller inte under produktinformation på respektive produkts sida. Annars kan ni höra av er till vår kundtjänst så hjälper vi er att ta reda på detta.

Våra leverantörer har olika garantier på sina produkter men du har alltid 3 års garanti på allt du köper.

Vårt sortiment online är större än vad som finns i den fysiska butiken. Kontakta alltid oss innan om du vill veta om varan finns även i vår fysiska butik.

Vi på Berno Möbler kan aldrig garantera att färgåtergivningen på bilder av tygprover och möbler kan återge verkligheten exakt. Dels för att färger påverkas av bildskärmsinställningar och kan skilja sig från skärm till skärm och då inte kan garantera att de blir korrekta.

För ett matbord med plats för 4 personer, ska du räkna med 3 meter x 3 meter, för 6 personer 3 meter x 4.5 meter. 12 personer 3 meter x 7.5 meter.

För att du ska sitta bekvämt behöver du räkna med att en stol tar ungefär 60x50 cm runt bordet. Tänk även på att lämna 30-40 cm bakom stolen så att det finns möjlighet att röra sig runt stolen.

Ett standardmått på ett matbord är 74-75 cm högt. Den fria höjden från golvet bör vara minst 63 cm. Mellan stolsits och bordsyta ska det max vara 30 cm för att det ska vara bekvämt.

Stora lampor hänger du 60-75 cm över bordet, räknat från underkanten av lampan. Små lampor kan du hänga mellan 55-65 cm över.

När du placerar mattan under matbordet behöver du tänka på att mattan måste vara så pass stor att stolen inte hamnar utanför. Måttet bör därför vara bordets storlek plus cirka 75 cm på alla sidor.

Det finns inget exakt mått på hur hög en kontinentalsäng ska vara. En kontinentalsäng består utav 3 lager. En resårbotten, en resårmadrass i mitten och en bäddmadrass.

Det som känneteknar en kontinentalsäng är att den består utav tre lager. En resårbotten, en resårmadrass och en bäddmadrass.

En bra höjd på ett sängbord är i linje med madrassens höjd. Det är både funktionellt och snyggt.

När du dammsuger mattan kan du först placera ett lufitgt tyg över mattan, t.ex ett lakan. Sen använder du dammsugaren direkt på lakanet och på så sätt suger du ut smuts igenom tyget. Ryamattan blir fluggigare och slipper ta skada av dammsugningen.

Dammsug regelbudet minst en gång i veckan. För att ta bort fläckar sug först upp så mycket utav vätskan med hushållspaper eller salt som sen dammsugs bort.

Utemöbler

När snön är borta och det känns som att vädret börjar stabilisera sig och du känner att du vill börja vara ute mera. Då kan det vara ett bra läge att ställa fram utemöblerna.

Du börjar med att tvätta utemöblerna med en tvättsvamp och låter de torka. Efter det är det dags att slipa för att få bord ojämnheter, glöm ej att damma av. Efter slipningen kan du stryka på olja på utemöblerna med en pensel så att de tränger in ordentligt.

Loungemöbler är bekväma utemöbler som t.ex soffor och fåtöljer.

För att skaffa en längre livslängd på dina utemöbler är det en god idé att vårda och olja in dina utemöbler minst 1 gång per säsong men gärna 2 gånger.

Vi rekommenderar att du inte har din jutematta utomhus, då det är gjort på fibrer som kan brytas ner.

Den klassiska varianten är att hänga upp hängmattan mellan två träd. Det bör vara 3 meter mellan träden och de ska vara starka nog att bära upp din kroppsvikt.

Övriga frågor

Ja, vår enda fysiska butik ligger på Stockholmsvägen 24 i Vårgårda. 

Berlin, Nils och Olle. Där har ni namnen på de tre männen som är anledningen till att Berno Möbler idag står på Stockholmsvägen 24 i Vårgårda. BER i namnet Berno står för Berlin, N:et är för Nils och O:et är för Olle.